Camionul care îți arată că Germania e în 2035, cât România e încă în 2019

de: Răzvan Băltărețu
09 05. 2019

La începutul anului am descoperit camionul-troleibuz. Părea un proiect futurist, dar acum a devenit realitate în Germania. E electric și are autostradă dedicată.

Odată cu inaugurarea eHighway în Germania, era camionului diesel care poluează enorm începe să apună. Pe această autostradă circulă un hibrid: un camion ca un troleibuz alimentat electric. Sistemul eHighway le permite camioanelor să se conecteze la firele de înaltă tensiune și să circule 10 kilometri fără să polueze direct.

Cum încă n-avem autostrăzi ca cea din Germania peste tot, camioanele vor apela la diesel când nu sunt pe eHighway. Camioanele acestea funcţionează însă cu motoare electrice pe cei 10 kilometri și trec la un sistem hibrid când revin pe autostrăzi și drumuri obișnuite.

Ca să facă sistemul mai eficient, există numeroși senzorii care detectează automat când există astfel de linii electrice deasupra vehicului.

Sistemul a fost dezvoltat de Siemens și compania consideră că ar putea fi integrat în infrastructura deja existentă. Pilotul din Germania demonstrează că nu-i atât de dificil, dar impactul ar putea fi radical. Pe de o parte, ajută la reducerea emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, apoi reduce consumul de energie (surprinzător) în zone în care calea ferată nu este fezabilă. Până la urmă, transportul poate fi realizat eficient și cu camioane, nu doar cu trenuri.

Ce înseamnă transformarea drumurilor ca-n Germania?

Cum ziceam mai sus, e un proiect pilot care se va extinde în timp. Secțiunea de autostradă disponibilă acum e parte dintr-un drum de legătură între aeroportul din Frankfurt şi un parc industrial. Urmează inaugurarea altor două bucăţi de autostradă cu acest sistem.

La o scară mai redusă, sistemul a fost testat şi în alte regiuni. Astfel, Suedia a fost pe listă, dar și în apropierea porturilor din Los Angeles şi Long Beach, din Statele Unite ale Americii.

Ca investiție, să știi ce ar însemna asta și pentru alte țări, Germania a cheltuit aproximativ 70 de milioane de euro pentru camioane-troleibuz care pot utiliza sistemul. Ca să facă totul ceva mai uman, Siemens a venit și cu o estimare. Un proprietar de camionetă sau dubă care ar folosi așa ceva, ar putea economisi circa 20.000 de euro la 100.000 de kilometri. Economia ar fi din costul combustibilului.